text


" aku nie seorang yg PEMENDAM. aku boleh berkongsi SUKA tapi menyimpan DUKA. sbb itu aku sering MUHASABAH diri sendiri. aku suka pada DIARI tapi aku malas nak menulis gunakan PEN. cukuplah sekadar menaip gunakan KEYBOARD. sbb itu aku bersungguh nak beli laptop bila dpt elaun dari tajaan MARA. berkorban juga lah demi MyDell aku nie. sebenarnya, apa yg aku tulis tidak sama dgn diri aku yg nyata. ' CHERITA SI GADIS JIWANG ' adalah sebuah blog utk aku meluahkan perasaan yg terpendam jauh di dasar hati aku.. sesiapa yg mengenali aku, aku bukanlah mahu bersikap HIPOKRIT tapi aku mmg begini dan biarlah aku TERUSKAN dgn cara aku nie. bagi aku, setiap orang berbeza dan punyai pendapat yg berlainan. nasihat adalah suatu jalan utk kita dengar dan buka minda dgn lebih luas dan jgn tersempit dengannya. aku lebih suka dengar masalah orang lain sbb hanya itu dpt mengubat luka hati aku. sekurangnya aku masih sedar, ada orang lain yg lebih susah hati drpd aku... "

Followers

Wednesday, July 14, 2010

Tahun Dua = Semester Tiga

-bermonolog seketika-
"hrmmm..baru dua minggu mula belajar,aku dah rasa 'kehangatan' para lecturer aku nie..masing2 mahukan pelajar2nya jadi insan yg berjaya..utk mengajar mmg senang kan..tp utk mendidik?? aduhai..seribu kali jauh utk dibayangkan..mana taknya,budak2 yg masuk kolej bukannya budak tadika lagi..tp masing2 umur sudah mencecah 18tahun ke atas..bila ditegur atau dimarah,perangai makin menjadi gamaknya!! kalau setakat bagi denda dlm RM10-50 keatas?? rasanya budak2 nie mampu bayar kot..beselah..duit pinjaman masing2..bagi mereka,hal masing2 sendiri uruskan.." tah sapelah 'budak2' yg terasa kan..

"aku makin pelik juga..negara kita sibuk nak menjana generasi skang jadi insan yg cemerlang..tp?? masing2 de kekurangan kan..tu yg mencacatkan semangat budak2 nie nak berubah..paling aku hairan,takkanlah langsung tak pikirkan soal masa depan?? ibubapa?? ataupun akhirat?? aku sendiri masih mengeluh dgn melihat keadaan skang..aku kadang2 jadi takut..yelah,mana tahu aku tak sempat nak tatapi kemajuan negara Malaysia aku sendiri nanti.." masih aku bayangkan bangunan negara Malaysia yg tersergam indah di bumi kini..

"perkauman,agama n bangsa..acapkali budak2 nie mahu pertikaikan..adakah salah utk kita semua hidup bersatupadu walaupun berlainan budaya?? memang kita perlu hormati agama masing2 tp kita juga diberi peluang utk belajar mengenali budaya yg lain kan?? aku teringin nak berkelompok SATU MALAYSIA bak kata PM kita tu..sampaikan aku impikan gerbang perkahwinan aku akan sehebat laungan kita sbg rakyat Malaysia..aku nak suasana perkahwinan aku indah dgn kehadiran bangsa Melayu,Cina,India dan Kristian..kalau ada Orang Asli pun apa salahnya kan..kalau tak tercapai pun tak mengapa..tak berdosa pun kalau aku pasang angan2 yg tinggi kan..(hee..)"

"dlm persahabatan..aku dulu pernah sayangkan sahabat lebih daripada nyawa aku sendiri..namun demikian,gara2 sebuah cinta..aku sanggup singkirkan sahabat aku sendiri..sebenarnya,aku sudah adil dlm berkawan dan bercinta..sebab first couple aku ialah kawan baik aku sendiri..!! aku tahu bahawa aku sudah melakukan kesilapan sebab terlalu mudah mempercayai seseorang..bila sahabat itu ada sedikit kekurangan,aku telah tersilap langkah dgn menghukumnya..aduhai..disebabkan itulah,aku hilang sahabat dan kekasih..sampai skang,aku masih belum tahu perkembangan hidup mereka..aku terpaksa 'lari jauh' dari hidup mereka kerana aku sedar aku bukanlah sahabat yg baik utk mereka..aku redha atas 'kepergian' mereka dlm hidup aku..memang kami masih berkawan tp bukanlah semesra dahulu sebab aku sendiri sudah berubah menjadi orang lain.." hati aku masih terkilan disebabkan kata2 seorang kawan sehinggakn aku perlu menjawab;
"mengapa bila aku berubah,sungguh cepat mereka melenting sedangkan aku tak pernah merungut bila rasa hidup terasing dgn kamu semua..!!"


surat chenta utk kamoo~~

No comments: