text


" aku nie seorang yg PEMENDAM. aku boleh berkongsi SUKA tapi menyimpan DUKA. sbb itu aku sering MUHASABAH diri sendiri. aku suka pada DIARI tapi aku malas nak menulis gunakan PEN. cukuplah sekadar menaip gunakan KEYBOARD. sbb itu aku bersungguh nak beli laptop bila dpt elaun dari tajaan MARA. berkorban juga lah demi MyDell aku nie. sebenarnya, apa yg aku tulis tidak sama dgn diri aku yg nyata. ' CHERITA SI GADIS JIWANG ' adalah sebuah blog utk aku meluahkan perasaan yg terpendam jauh di dasar hati aku.. sesiapa yg mengenali aku, aku bukanlah mahu bersikap HIPOKRIT tapi aku mmg begini dan biarlah aku TERUSKAN dgn cara aku nie. bagi aku, setiap orang berbeza dan punyai pendapat yg berlainan. nasihat adalah suatu jalan utk kita dengar dan buka minda dgn lebih luas dan jgn tersempit dengannya. aku lebih suka dengar masalah orang lain sbb hanya itu dpt mengubat luka hati aku. sekurangnya aku masih sedar, ada orang lain yg lebih susah hati drpd aku... "

Followers

Thursday, May 27, 2010

CINTA ITU BUTA KALAU..

umur aku da 19tahun..
tp hidup aku msh dikawal oleh kedua org tuaku..
aku tak kisah sgt sbb aku faham perasaan mereka..
mana taknya,aku ini anak sulung..
perempuan pulak..
sudah terang2 yg aku ini msh perlu dipantau..
budak zaman sekarang da berbeza..
alam remaja jgn dipandang remeh..
ada saja yg nak dipertikaikan..

sememangnya kita kena faham tindakan keluarga..
bkn sengaja mereka nak mengawal hidup kita..
tp sudah menjadi tanggungjawab mereka,kan??
kalau kita diabaikan,mulalah anak2 nak memberontak..
kemudian hidup terumbang-ambing..
bila sudah dijaga dan diberi perhatian..
anak2 boleh kata rimas pulak..!!
dunia sudah maju,kan..
anak2 skang mmg 'pandai' menjawab da..

kita bukannya dianggap kolot kalau mengikut kata2 keluarga..
malah,kita dianggap anak yg soleh dan baik..
pahalanya pun dapat..
mmg sudah kewajipan kita sbg anak2 utk mendengar kata2 mereka..
kenapa lebih banggakan gelaran 'anak derhaka' drpd 'anak yg taat'..
why u'all make it so difficult to do??
we must be a responsible person,right??


kedua org tua kita sudah melakukan yg terbaik utk kita..
janganlah kita mengharapkan yg sempurna..
sbb mereka sendiri ada kekurangannya..
kekayaan atau kemewahan hanyalah bonus dalam hidup kita..
lagipun,itu semua hanyalah sementara..
mungkin ada kalangan kita yg terima keadaan hidup yg serba kekurangan..
namun,dalam masa yg sama,sanggup membelakangkan keluarga,
demi mengejar kesenangan bersama 'org yg disayangi'..!!
sungguh pelik..
mmg cinta itu buta..
siapalah sangka anak2 sanggup membuang keluarga demi cinta dianggap 'sejati'..
apalah yg membuatkan mereka tegar berbuat demikian..

yg lain kesnya,ada yg anggap sudah temui 'kekasih sejati'..
tp..hubungan yg dianggap 'suci' sudah dicemar dgn maksiat!!
melakukan perkara zina dianggap satu kemestian..
mereka hanya pandang keseronokan berbanding dosa..
murahnya maruah yg diberikan..

si perempuan dgn 'murah hati' serahkan kehormatan kepada sang teruna,
yg belum tentu nak berkahwin dgn kita selepas ditiduri!!
si lelaki pulak dgn 'panjang akal' mengayat anak dara utk merosakkan hati dan fikirannya,
yg belum tentu ada hati nak berkahwin setelah puaskan nafsu!!
bodoh tau!!

paling mengecewakan,hal ini banyak berlaku dikalangan pelajar IPT..
'belajar tinggi2 tapi pendek akal'
'dapat gred cemerlang tapi dalam kursus kemaksiatan pulak'
'kalau nak pandai berfikir,otak kena bersih tapi hati pulak sudah gelap dgn dosa'..

TERKILAN bila orang menganggap pelajar IPT dah rosak..
sampai aku FOBIA nak sambung belajar !!

wahai,kaum Hawa..
ketahuilah bahawa kesucian dirimu amat berharga..
bkn boleh dibeli dlm mana2 pasaran..
jangan bila berkasih,kamu perlu serahkan tubuh kamu yg belum sah utknya..
mmg fitrah manusia ingin bercinta..
sudah maklum bahawa lelaki diciptakan utk perempuan dan sebaliknya..
tp lebih berkat dlm perhubungan yg sah!!

bila si lelaki bilang;
"kalau awak sayang saya,awak dengarlah cakap saya.."
"kita kan saling mencintai,lambat-laun kita akan berkahwin,kan.."
"saya kan kekasih awak,apa salahnya kita 'bersama'.."
"awak kena buktikan yg awak sayang saya.."
ataupun,"serahkan diri awak supaya biar saya seorang dapat memiliki awak.."


hey,perempuan!!
sedarlah..kalau dia lelaki yg baik,dia tidak akan terfikir nak 'sentuh' kita..
dia bukan suami yg perlu diikut perintah..
kalau langgar pun,bukan dianggap sebagai NUSYUZ pun !!
bila sudah akad nikah,barulah kamu dianggap suami isteri..
bukankah lebih 'nikmat' bila pada malam pertama..
malah,lebih berkat dan dihindari syaitan..

bukti cinta akan terserlah bila dia berjaya menawan hati kamu..
drpd alam percintaan sampailah alam perkahwinan..
dan bukannya mempertaruhkan maruah kamu..
sbb itu semua hanyalah permainan syaitan dan tidak mungkin berkekalan..

INGAT !! kena sentiasa ingat sampai mati..
berzina adalah dosa yg paling besar dan sgt dimurkai oleh Allah..
kalau si lelaki tu tinggalkan kita gara2 menolak 'keinginannya'..
maka,ingatlah bahawa Allah itu Maha Adil..
Dia akan berikan sinaran kebahagiaan yg lebih baik utk kamu..
cuma kamu kena ingat dan turuti perintahNya dan meninggalkan laranganNya..
'kita hanya takut kepada Allah'

nafsu lelaki hanya satu..
tp kaum Adam ini lebih berakal panjang drpd perempuan..
sepatutnya,mereka perlu berfikir cara utk membimbing kita..
bukan menghanyutkan kita ke lembah maksiat..
justeru,merosakkan masa depan kita..

ketahuilah,lelaki yg baik hanyalah utk perempuan yg baik dan sebaliknya..
kalau kita saling menyayangi,kita akan menghormati antara satu sama lain..
paling ketara kita dengar;
'lelaki yg sayangkan kita takkan berani sentuh kita

aku (perempuan) selalu jawab;
"sbb saya sayang awaklah,saya taknak awak melakukan dosa.."



p/s: mungkin sbb inilah Allah melarang kita bercinta..
       krn nafsu yg sentiasa mengiringi hidup kita..
       bila nafsu tidak dikawal,ianya akan berkuasa !!

No comments: